Når et sponsorat er med til at underbygge en intern branding-strategi


Helene Nordenskov arbejder til daglig som Content Marketing Specialist hos konsulentvirksomheden Basico. I januar 2017, lyttede hun med da radioværten JoJo på NOVA FM var en del af ”Climb For Charity”-holdet der besteg Kilimanjaro. Og så blev hun inspireret: ”Jeg kan godt være lidt impulsiv og få nogle skøre idéer og jeg syntes det lød enormt spændende, så jeg tænkte ’Okay, nu prøver jeg at søge’ – og så gjorde jeg det.”

Med solid rejse- og vandreerfaring fra bl.a. Columbia og Peru, var selve bestigningen af Kilimanjaro ikke noget der skræmte Helene. ”Mange vil nok have en forventning til, at det vil blive virkelig hårdt. Jeg er mere typen der altid tænker ’Det skal nok gå – det kan jeg sagtens!’. På Kilimanjaro kommer man kun én kilometer højere op, end da jeg besteg Cotopaxi, som ligger i fem kilometers højde. Så mine forventninger gik primært på, at jeg skulle lære nogle spændende mennesker at kende, opleve en helt fantastisk natur og det ’ægte’ Afrika – og så naturligvis støtte op om en god sag.”

Climb for Charity er et koncept, hvor en gruppe af almindelige og kendte danskere, bestiger Kilimanjaro og samler penge ind til Børneulykkesfondens forebyggende arbejde, gennem forskellige sponsorater til turen. Pengene går til et projekt der hedder ’Legeheltene’, som laver aktiviteter for indlagte børn på danske hospitaler. Formålet er, at skabe mere fysisk aktivitet, give børnene selvtillid og hjælpe dem med at genfinde glæden ved leg og bevægelse.

Og netop det gode formål – Legeheltene – var en årsag til, at Helene hurtigt fik opbakning fra sin arbejdsgiver. Vinklen med CSR og Legeheltene passede godt ind hos Basico, som i 2016 gik i gang med at implementere en ny branding-strategi, som tager udgangspunkt i ’Helten’ som arketype. Missionen er, at gøre andre til en succes. Arketypen, som blev introduceret på en medarbejdertur til Wien i september sidste år, italesættes og brandes løbende internt med henblik på at skabe en kultur, hvor medarbejderne agerer ud fra et mindset om at være en helt. Man er der for kunden – og hinanden – når noget brænder på, og så lykkes man sammen. Samtidig er man ikke bange for at udfordre rutiner og processer, med henblik på at udvikle kunderne og sikre værdiskabelse for hele deres forretning, forklarer Helene. ”Både perspektivet omkring CSR, udvikling og Legeheltene gik rigtigt godt i spænd med den interne arketype, og Basico var hurtige til at gribe bolden og støtte op om projektet.”, uddyber hun.

Basico blev sølvsponsor på ekspeditionen, men valgte ikke at promovere sponsoratet aktivt udadtil. Til gengæld blev der sendt opdateringer ud på intranettet, så de medarbejdere der havde lyst, kunne følge med i Helenes tur op ad bjerget. ”Det viste sig at være en større udfordring, end jeg lige havde regnet med og det var en kæmpe lettelse, da det lykkedes at plante flaget på toppen af Kilimanjaro – både personligt og i forhold til dem der sponsorerede mig. Basico sendte en besked ud internt, med et billede af flaget som Børneulykkesfonden havde lavet til os, hvor vores navn og logo var på – sammen med nyheden om, at missionen var fuldført.”

Helene besteg Kilimanjaro med Climb for Charity i september 2017, og samlede ca. 27.000 kroner ind til Børneulykkesfonden. Allerede i januar 2018 begiver en ny ekspedition sig afsted. ALLIANC er fast samarbejdspartner med Børneulykkesfonden.

Foto: Helene Nordenskov

2018-03-14T11:38:19+00:00