Hvornår skal du sponsorere og hvornår skal du eje et event – fordele og ulemper

Når du som virksomhed skal involvere dig i et event, kan du enten købe dig ind i en platform som er ejet af andre, såsom når du bliver sponsor på Ironman, køber et aktiveringsområde til LEGO World, eller navnerettigheden til Alka Superliga. Det giver nogle åbenlyse fordele, i og med at platformen allerede er etableret. Du har formentlig noget historisk indsigt i den målgruppe der deltager eller på anden måde engagerer sig i eventet, og det giver en vis forudsigelighed at arbejde med, både i forhold til ressourcer, synergier og forventet output.

Det kommer dog også med sine begrænsninger. Når du køber dig ind i et eksisterende event, betaler du ofte en højere pris, da værdien af eventet allerede er etableret. Rettighedsejerne ved udmærket hvad deres målgruppe, PR, og brand er værd. Derudover vil du ofte være én blandt flere sponsorer og partnere, hvilket betyder mere støj på linjen til din målgruppe. Her kan en solid aktivering være vejen frem (men mere om det en anden gang).

Omvendt kan du også skabe dit eget event og tage fuld ejerskab over det. I det tilfælde bygger du typisk eventet op fra bunden, eller ud fra en skabelon over et lignende event. Det medfører naturligvis en risiko, når man skaber noget nyt. Alt afhængig af erfaring og kompleksitet i eventet, kan det være svært at vurdere den nødvendige mængde ressourcer på forhånd – både i forhold til tid, kompetencer og økonomi. Jo mere du ejer, desto mere vil du også ofte have på spil i relation til dine stakeholders. Men når der er meget på spil, er der også meget at vinde!

Den største fordel ved at eje et event er, at du kan skrue det sammen, udelukkende under hensyn til egne ressourcer, visioner og formål. Du har fuld kontrol over hele processen, herunder hvordan det skal afvikles og hvornår. Det giver en fleksibilitet i forhold til at kunne planlægge eventet med udgangspunkt i egne forhold og målsætning. Derudover skal du som udgangspunkt ikke kæmpe med andre brands om plads i kommunikationen, ligesom du kan bruge et event til at stadfæste værdier, underbygge virksomhedskultur og skabe tættere relationer mellem medarbejdere, kunder og partnere.

Uanset om du køber dig ind i en sponsorplatform, eller du selv skaber og ejer et event, så starter det hele naturligvis med relevans for din virksomhed, og spørgsmålet: hvad vil du opnå og hvilke ressourcer har du?

På lørdag afvikler ALLIANC Event årets sidste 3F Bold fodboldstævne i Århus. Det er et stævne som primært har været for 3F-medlemmer, hvor hold har kæmpet på forskellige niveauer i 5-mandsfodbold. Tanken bag 3F Bold er blandt andet at skabe et medlemsorienteret event, med udgangspunkt i den tradition 3F har omkring fodbold. Her sponsorerer de blandt andet 12 ud af 14 Alka Superligaklubber, samt 3F Ligaen, og 3F har i flere år også været hovedsponsor for Kvindelandsholdet. 3F ejer selv deres event, som også kommer til at ramme landet i 2018.

2018-02-01T13:10:26+00:00