3 Grunde til at sponsorere velgørenhed

Når man som virksomhed skal prioritere sit marketingsbudget, vil fokus naturligt være rettet mod afkastet af investeringen. Det kan være i form af øget salg, eksponering eller kendskab. Det er let at få øje på mulighederne for at øge sin kendskabsgrad via stærke kommercielle brands inden for sportens verden. Her er promoveringsmulighederne store, og vælger man en folkelig sport, hører der ofte en veldefineret og loyal fanskare med. Men organisationer der arbejder med velgørende formål eller for at fremme samfund og velfærd, har ofte ikke den samme grad af kommercielle initiativer man kan koble sig på. Her afsættes midler i stedet til forskning, behandling eller vidensdeling. Så hvorfor overhovedet sponsorere velgørenhed? Det er der mange gode grunde til, og her er tre af dem

1. Interessen for virksomheders sociale ansvar er steget

I takt med at forbrugeres tillid har flyttet sig fra virksomheder til i stedet at hvile på andre forbrugeres anbefalinger, øges nødvendigheden for at kommunikere andet en bundlinje og forretning. Når man som virksomhed sponsorerer velgørenhed og tager et ansvar, signalerer man social ansvarlighed og tillidsvækkende værdier. Sponsorater til velgørende formål kan derved åbne op for en ny dialog, som bidrager positivt til kundeloyalitet, samarbejdspartnere og image.

2. Øget forbrugerkendskab

Er man en lille eller mellemstor virksomhed, kan sponsorater med et godt formål, øge forbrugernes kendskab. På lokalt plan kan det bruges som led i at skabe en bedre dialog og fremme relationer, især hvis man knytter en involverende aktivering til sponsoratet. Et velgørende sponsorat kan for mindre virksomheder være en mulighed for at få et indblik i de mange positive spin-off’s som et velgørende sponsorat kan medføre, såsom øget lokalkendskab og nye partnerskaber. Det er derfor en oplagt mulighed for et første skridt i retningen mod en større CSR-strategi.

3. En anderledes form for branding

Selv om et velgørende sponsorat ofte ikke giver en direkte kommerciel eksponering, giver det virksomheden en oplagt mulighed til at fortælle en unik historie. Vælger man en organisation eller en sag der kan linkes til virksomhedens produkter, formål eller værdier, er det en oplagt mulighed for at lave content der styrker brandets storytelling. Ofte får virksomheden også mulighed for at anvende et logo fra organisationen på egen hjemmeside eller i markedsføring, og derved koble sig på det sponserede brands goodwill.

Der er mange gode argumenter for at gå ind i velgørende sponsorater. Hvis du gerne vil lave et sponsorat eller er i tvivl om hvordan du kan aktivere dit sponsorat, er du altid velkommen til at kontakte os. Hvis du derimod skal skabe content omkring dit sponsorat, kan et blogindlæg eksempelvis være en mulighed. Fik vi i øvrigt nævnt, at vi sponsorerer Climb For Charity, hvor en gruppe kendte mennesker her til morgen, har nået toppen af Kilimanjaro til fordel for Børneulykkesfonden…

Læs om Climb For Charity her.

2018-02-01T13:12:22+00:00